Inspiration för fler kvinnliga ledare

Microsoft har deltagit i Womentor i åtta år och i 2014 års program deltar en adept och två mentorer. Womentor är ett av de projekt där Microsoft arbetar med att inspirera kvinnor att välja en karriär inom IT-branschen.

Fast Womentorprogrammet precis har startat har Karin Jansson, försäljningschef på Services, redan hunnit träffa sin mentor två gånger. De har mest ägnat tiden åt att lära känna varandra.

karinjanssonmicrosoft– Vi har kickat igång relationen. Vi har berättat för varandra vilka vi är och vad vi har gjort hittills, försökt förstå varandras vardag, berättar Karin Jansson.

Karin Jansson har varit försäljningschef i ett år nu och hoppas att Womentor ska hjälpa henne att landa i sin yrkesroll. Hon förväntar sig också att hon ska få modeller och verktyg att angripa de utmaningar hon står inför.

– Redan efter den första Womentorträffen känner jag inspiration och har fått en massa energi. Det är nyttigt att diskutera i grupp och det var mycket jag kände igen mig i av de andras berättelser. Jag tror att nätverket blir extremt värdefullt, säger Karin Jansson.

Vidga sina vyer
Catarina Lindahl är Director Strategic Accounts på Microsoft och har arbetat på Microsoft i två år. Hon är en erfaren mentor och är för närvarande mentor till tre personer.

Chatarina_Microsoft_maj_2012– Att vara mentor är en fantastisk möjlighet att få vara med och hjälpa andra människor att utvecklas och samtidigt vidga sina egna vyer. Jag får nya intryck, träffar och lär känna nya människor samt får möjlighet att dela med mig av mina egna erfarenheter. Jag får vara en del av en duktig persons utveckling, säger Catarina Lindahl.

Hon ser också fram emot att som mentor få möjlighet att ta del av Womentorprogrammet under det kommande året.

Catarina Lindahl har även själv haft mentorer under sin karriär, både officiella och inofficiella.

– Det bästa med att ha en mentor är att få en utomstående persons reflektion på det jag gör. En mentor kan ge en objektiv syn och hjälpa mig att tänka i nya och bredare banor, säger Catarina Lindahl.

Mål för att öka antalet kvinnor
Alla företag i Womentor sätter mål för året, vad de vill uppnå med sitt engagemang. Microsofts mål är bland annat att 40 procent av de nyanställda ska vara kvinnor och att det totalt ska vara 30 procent kvinnor i företaget. Microsofts plan för att nå målen är att i varje rekrytering ha lika många kvinnor som män som möter kravprofilen på den slutliga listan när de ska tillsätta en tjänst.

Microsoft har valt att delta i Womentor för att de tycker att det är mycket viktigt med mångfaldsfrågor och arbetar med det på många plan, i allt från rekrytering till utveckling.

Jonas-Persson-Microsoft– I Womentorprogrammet får en duktig kvinna möjlighet till extern och intern input och utveckling och vi bidrar till andras utveckling genom våra mentorer, säger Jonas Persson, VD på Microsoft.

Microsoft arbetar med att inspirera de kvinnor som finns i företaget till att växa och gå vidare i sin karriär. De gör det bland annat genom ett internt kvinnligt nätverk och mentorskap, men de börjar tidigare än så. De är engagerade i projekt som Digigirlz där elever i årskurs 8 får lära sig mer om ny teknik, och som sponsor till Datatjej, en konferens för kvinnliga högskolestudenter som är intresserade av data och IT.

Microsoft har också instiftat ett pris, Årets IT-tjej, som har till mål att uppmuntra och inspirera tjejer att söka sig till IT-branschen. Allt för att inspirera fler kvinnor att välja att arbeta i IT-branschen.

Om Microsoft:

Antal anställda: 90 000 globalt och 500 i Sverige
Antal år i Womentor: 8 år
I Womentor 2014: Karin Jansson, Service Sales Manager, adept, Catarina Lindahl, Director Strategic Accounts, mentor, Kristina Askstedt, Director BG Lead, mentor.

Text: Ann-Charlotte Geissler, Kalas design och kommunikation

Medverkande företag

Värdföretag

Medverkande företag