Tio år tio adepter: Hanna Lindqvist 2013

Womentor drivs 2016 för tionde gången, och har under dessa år engagerat och gett vidareutveckling till ett stort antal kvinnliga ledare inom IT- och Telekombranschen. Vad har hänt med dem och deras karriärer sedan dess? Hur ser de på sitt Womentor-år i efterhand? Träffa tio av de framgångsrika kvinnor – en från varje år – som en gång varit adepter i Womentor.

En belöning att få gå Womentorprogrammet

De företag som var väldigt aktiva, kom till varje möte, deltog och höll föreläsningar i Womentor skapade ett jättefint varumärke. När det kom en hög chef från något av de företag som deltog i programmet så är det klart att alla tyckte att det var ett bra företag.

Det konstaterar Hanna Lindqvist, CIO Teracom Boxer Group, som också pekar på att Womentor har gjort avtryck under de tio år programmet har funnits.

– Det är en belöning att få gå Womentorprogrammet. Mina medarbetare vill jättegärna gå men alla kan ju inte få göra det. Bra för branschen också, Womentor syns och hörs på ett bra och positivt sätt. Det finns andra liknande nätverk men de är inte lika tydliga.

Hanna berättar att Womentor har betytt mycket både för hennes karriär och för henne som person. Att prata med andra som jobbar i samma bransch och är i liknande jobbsituation gav ett nytt perspektiv och betydde mycket för henne. När hon började Womentor hade hon länge letat efter en bra mentor utan att lyckas. Med Karin Älfvåg, Microsoft, fann hon det hon sökte: någon som var tydlig och inte drog sig för att ge råd.

– Min mentor betydde jättemycket för mig. Hon gav mig handfasta råd, och sa: tänk så här, gör så här. Det var något jag behövde då. Karin är den bästa mentor jag någonsin har haft.

Vad gjorde Karin som gjorde att du tyckte att det var så bra?

– Jag hade varit chef innan men arbetade nu som specialist på Boxer. Hon sa till mig att jag måste bestämma mig för om jag ville vara chef eller specialist. ”Det är ingen som kommer att upptäcka dig, du måste agera själv.”

Även om det var ett bra råd insåg Hanna att det är ett stort steg och hon fick erfara att signalerna kan oroa omgivningen.

– Det är svårt att ta ett sådant steg. Och dessutom är det är obekvämt att stiga fram och tala om att man vill bli chef. Inte bara för mig utan också för de andra eftersom det betyder att jag säger att jag vill göra deras jobb. Det blir lite krångligt.

Till slut fick Hanna kontakt med en chef som behövde någon som kunde ta över efter honom. Detta blev början till Hannas karriär. Hon är nu en del av koncernledningen för Teracom Boxer Group med 400 anställda.

– Även om det skakar om cheferna tror jag att det är lättare att bli chef internt än att söka sig till ett annat företag.

Hanna hade mycket bra kontakt med de andra adepterna och känner fortfarande att hon skulle ta kontakt med några av dem om hon behöver bolla något.

– Jag blev stärkt som person i de här mötena där vi kunde bolla med varandra, i sådana grupper stärker man varandra.

Vilket tips skulle du ge företag som vill attrahera kvinnor?

– Kvinnor attraherar kvinnor. Se till att få kvinnor till företaget till att börja med. De lockas inte av en ledningsgrupp som endast består av 50-åriga män i kostym. Företagen måste göra en stor charmoffensiv, verkligen satsa på att rekrytera kvinnor och se till att det finns kvinnor i ledningsgruppen och som chefer.

Text: Lotta Oom

Medverkande företag

Värdföretag

Medverkande företag